Materiály & ICC

Pracuji vždy s kvalitním značkovým materiálem a techniku vždy nastavuji na maximální kvalitu tisku, což mnohdy není u konkurence pravidlem.

Plátno

Plátno jako takové je samo o sobě FineArt materiál. Nabízí jemnou strukturu s tkaným povrchem s občasným “uzlíčkem“, to však není na škodu, naopak. Protože je plátno lakované, není úplně matné a odráží světlo. To proto, že na vrstvě tisku se nachází “další vrstva“. Stejně jako ultramatný papír pohltí některá tmavá místa a je tmavší. Plátno je v podstatě také ultramat (před lakováním). Plátna jsou ručně lakovaná, je tedy možné, že při určitém úhlu pohledu a postavení slunce, mohou být viditelné tahy po lakování.

Použitý lak je značkový Hahnemühle a obsahuje UV filtr, avšak i přesto by na (žádný obraz), nemělo přijít přímé sluneční světlo.


Fotoobraz na plátně je možné otírat vlhkým hadrem což je obrovské +. Na plátno se hodí vpodstatě každá fotografie, která by mohla být vystavená nejen doma. každá! To co se mi líbí, chci to vidět, šup s tím na plátno = Krásný obraz

Kapa deska

Jednoduchá charakteristika = lehká, čistá, elegantní. Ale pozor, velmi křehká!
Univerzální forma obrazu, kterou lze použít jak samostatně, tak i do rámu, kde velmi vkusně působí hliníkový rám. Deska sama o sobě elegantně doplňuje moderní interiér působí lehce a vzdušně.


Stejně jako obraz na plátně i zde se na fotografii objevuje “další vrstva“ zde fotolaminace. Také chrání obraz před UV a je možné obraz otírat, ale velmi opatrně aby se nedostala voda do krajů. Tisk je možné provádět na saténový fotopapír (běžně), lesklý fotopapír i na ultramat.


Nejběžnější forma tohoto fotoobrazu je: saténový fotopapír, s fotolaminací a následné nakašírování na desku. Méně časté, ale dělám to též, je tisk na plátno, nalakování takto připravené samotné lze také nakašírovat na kapa desku, lze tím nahradit napínání plátna na rám a takovýto obraz je krásné použít ve spojení s okrasným rámem.

Satin (mat)

Saténový papír, též jako klasický matný fotopapír, je běžný fotopapír pro tisk víceméně jakékoliv fotografie od formátu 9×13 až po 30×40 a více, ale hojně využívaný právě pro klasické maloformátové fotografie.


Má krásnou velmi jemnou strukturu a pouze cca 30 % lesku, takže odráží světlo, ale ne tolik jako lesk. Má příjemné barevné podání a příjemné podání černé barvy, ovšem ne takové jako barytový papír, který je spíše vhodnější pro černobílou fotografii.


Satin je velmi vhodný na laminaci a následné nakašírování (nalepení) na desky.
Satin není tolik náchylný na omaky.

Lesk

Vysoce lesklý fotopapír vyniká svou kontrastní kresbou, je vhodný pro “běžné“ fotografie stejně jako Satin, avšak pro jeho vysoké podání kontrastu a nezaměnitelné podání černé barvy na něm krásně vynikají černobílé fotografie. Ve větším formátu fotografie vypadají úžasně.


Lesk není moc ideální dávat pod sklo, neboť lesk + lesk není vhodná kombinace, rersp. ještě jsem se s takovou kombinací nesetkal, ale věřím, že to nebude zrovna optimální. Lesklý fotopapír je velmi náchylný na omaky, takže v tmavších místech jsou vidět otisky. Vhodné zacházení v bavlněných rukavicích.


Tento papír je oblíbený nejen u klasických maloformátových fotografií, právě pro svůj nezaměnitelný vysoký kontrast. Ale také pro fotografie s určitým obsahem lesklého nádechu, například kapky rosy, mokré ulice, naleštěné kapoty automobilů, flitry, šperky apod… které s použitím tohoto fotopapíru získají skutečný lesk.

Ultramat

Hluboce matný papír s velmi hladkým povrchem. Papír neodráží žádné světlo, proto všechny fotografie na tomto materiálu při tisku ještě více ztmavnou a to platí zejména o tmavých místech, která ztmavnou ještě více než je vidět na monitoru.


Naopak na tomto skvělém médiu velmi elegantně vyniká čistá pleťovka a proto je vhodný pro tisk portrétů. Tento fotopapír je vhodný pod jakékoliv sklo právě z důvodu absence odlesků (ne tak jako například lesklý fotopapír nebo saténový fotopapír).

Ultramat je vhodný nejen na jemné portréty, ale též na grafiky, či jiné malované obrázky.
Je velmi náchylný na omaky, práce s ním je vhodná v bavlněných rukavicích.

Akvarel

Hluboce matný papír se strukturovaným povrchem. Stejně jako ultramat tento papír neodráží žádné světlo, proto jsou fotografie na tomto materiálu ještě více tmavé.

Na tomto fotopapíru vynikají především fotografie s texturou (les, hory, krajinná fotografie) Ale velmi vkusně na něm působí portréty starších lidí, papír svou skladbou podtrhuje charakteristické znaky stáří znatelné v pleti. Toto ovšem neznamená, že i jiné portréty na něm nevypadají elegantně. Při větším formátu i jemná pleťovka zejména v přírodních scenériích vypadá moc krásně.


Tento fotopapír je vhodný pod jakékoliv sklo právě z důvodu absence odlesků (ne tak jako například lesklý fotopapír nebo saténový fotopapír).


S papírem je vhodné zacházet se zvýšenou opatrností, není však tolik náchylný jako ultramat.

ICC profily tiskových médií

SATIN (MAT)

LESK

PLÁTNO

ULTRAMAT

BARYTA

AKVAREL (STRUKTURA)